Enguany hem preparat un projecte que es titula formiguer d’idees. Dit projecte contempla l’observació per part dels infants de les formigues i està dividit en vàries parts:

1- ENFORMIGATS

Informació general sobre la biologia de les formigues, les seves formes i les seves característiques segons famílies, les seves costums etc el i que podem aprendre d’elles, recalcant la figura de la formiga metge que atén a qualsevol formiga ferida.

ACTIVITAT PLÀSTICA:

Dibuix d’observació de formigues en el seu medi natural. Dibuix d’obserbació de diferents imatges de formigues. En aquest primer apartat, és important que els infants en dibuixin moltes, en posicions diferents i utilització de tècniques variades. Per tal de recopilar material per futures instal·lacions. Es pot utilitzar acetat transaprent dibuixat amb retoladors negres i marrons. Sobre paper veig, dibuixat amb carbonet, cretes, ceres i anilínes.

2- FORMIGUEJANT

Com acabar definitivament amb les formigues de casa

Degut a que enguany, es celebra el centenari de la mort del poeta Joan Salvat Papasseit, introduïm al taller el poeta, i el seu cal·ligrama que va dedicar a les formigues. En el taller, instal·larem un espai adient i recordatori del poeta per tal de que els infants entrin individualment a pensar quines frases poden dir en els seus companys formigues quan es creuin en els camins. I posteriorment, en el taller, faran un cal·ligrama amb la frase escollida. 

Aquest apartat, tracta del diàleg entre elles, i que en el seu anar i venir frenètic que conforme un diàleg constant, mitjançant l’olor, la visió el tacte i el so. L’objectiu del treball, el centrem també, amb les paraules que els nens i nenes poden inventar entre ells com si fossin formigues que es saluden mútuament. Per tal de fer-ho factible, acomodarem al taller, un espai dedicat a Salvat-Papasseit en el seu centenari, I on, individualment, inventarà cadascú la seva frase idònia per comunicar-se amb un altre company formiga i a la rampa de la vagoneta es trobaran les formigues infants que es diuen les paraules. Finalitzat l’exercici la recuperarem per exposar-les.

 

Les formigues, amb les seves costums, ens transmeten valors, unió, cooperació entre elles, coneixement del camí triat per fer les seves rutes, disciplina, constància i esforç comunitari i saviesa. Per tal d’aprofundir en aquests valors i fer-los propers a les persones ens em emmirallat amb algunes de les invariants pedagògiques de Cèlestin Freinet. Per tal d’actuar pedagògicament amb l’escènica dels infants invariable en el temps.

Pin It on Pinterest